Het Laatste Continent
Inhoud

 

Reisverhalen

Deel 1: Op expeditie naar Antarctica... zonder radio (2004-2005)

(Magda de Ronne en Willy Dellaert)

 

1. Hoe het allemaal begon

Begin vorig jaar sloeg “de vlam in de pijp” toen we in januari 2004 een postkaart ontvingen van een vroegere Franstalige Zwitserse reisvriend die we ontmoet hadden op het Paaseiland (Easter Island). Toentertijd hadden we de moeite gedaan om onze zendapparatuur mee te nemen op onze trip doorheen Polynesië met de Cookeilanden (roepnaam ZK1AXA), Frans-Polynesië (roepnaam FO0DEL) en Easter Island (roepnaam CE0Y/ON5AX). Ferdy Pittet, zo heet de man, had aan ons blijkbaar teruggedacht tijdens zijn bootreis met de World Discoverer naar Antarctica. In bijna lyrische bewoordingen berichtte hij over deze trip naar het zevende continent. Wij associeerden eenzelfde bootreis natuurlijk onmiddellijk met “Ham-radio” aan boord en hadden geen maanden nodig om te beslissen tot een identieke reis gedurende de eerstvolgende Antarctische zomer eind 2004, begin 2005. We besloten te boeken. Zes maanden later volgde de eerste ontnuchtering. We kregen van het reisbureau in Duitsland bericht dat de rederij Society Cruises in financiële problemen verkeerde en dat de World Discoverer aan de ketting was gelegd in Alaska. Maar onze reisagent deed de moeite om een oplossing te vinden voor een aantal klanten die op hetzelfde schip geboekt hadden.

 

De MS Bremen in het ijs

De MS Bremen in het ijs

 

Uiteindelijk kwam Frau Eilts met een goed alternatief, een praktisch identieke bootreis met het schip Bremen van de Hapag-Lloyd-lijn uit Hamburg. Een hoofdzakelijk Amerikaans reisgezelschap zou een Duits alternatief worden, voor de rest waren traject, vertrekdata en de prijzen vergelijkbaar. Het zou dus tijd worden onze kennis Duits wat op te frissen.

 

2. De tweede ontnuchtering

“Ham-radio” vanuit Antarctica heeft ons altijd geïnteresseerd. Contacten met radioamateurs vanuit Antarctische gebieden hebben altijd een voetje voor op anderen. Zo leerden wij destijds Dominik Weiel (DL5EBE) kennen, die destijds gewerkt heeft op de Duitse Antarctica-basis Neumeyer onder de roepnaam DP0ICE, een wel zeer toepasselijke call voor een station dat uitkomt vanaf het eeuwige ijs. Dominik weet letterlijk “alles” over “Ham-radio” vanuit Antarctica. Ook Mike Gloifield (GM0CHQ) behoort tot onze betere buitenlandse kennissenkring. Ofschoon we elkaar nooit “live” ontmoet hadden, onderhielden we regelmatig contacten via de radio in telegrafie. Mike is communications officer op de James Clark Ross, een schip van de Britisch Antarctic Survey dat gedurende de zomer pendelt tussen de verschillende Britse basissen ten zuiden van de Falkandeilanden. Aan boord zijn meestal een aantal wetenschappers, maar het schip staat ook in voor de bevoorrading van de verschillende plaatsen die het op z’n route aandoet. Mike is tijdens zijn vrije tijd aan boord van het schip regelmatig actief met roepnaam VP8CMH/MM. We spraken met Dominik over onze plannen en hij wist ons te vertellen dat er vroeger nog een radioamateur aan boord van de Bremen actief is geweest, doch deze was wel geen passagier maar lid van een team dat wetenschappelijke lezingen aan boord gaf.

Dominik raadde ons aan te schrijven naar de rederij en toelating te vragen om een kleine radiozender te mogen gebruiken. Toevallig zagen we kort nadat onze brief naar Hamburg verstuurd was een documentaire op tv-zender ARTE over een natuurverschijnsel dat zich blijkbaar vooral in de zuidelijke oceanen voordoet en waarbij tijdens zware stormen zich soms reuzengolven vormen van rond de 30 meter hoog. In 2001 was de Bremen, de boot waar wij nu op geboekt waren, op weg van South Georgia naar Rio in een zware storm terechtgekomen en had daar een golf van 29 meter te verwerken gekregen waarbij de volledige brug weggeslagen werd en de motoren tijdelijk uitvielen zodat het schip een tijdlang stuurloos ronddreef. Noodgedwongen werd toen nadien Buenos Aires aangedaan om daar voor lange tijd in herstelling te gaan. Het toppunt van al was, dat deze ramp zich voordeed op de laatste reis voor de pensionering van de legendarische kapitein Heinz Aye. Kort nadat we dit wedervaren op tv hadden gezien, kwam het ontnuchterende antwoord uit Duitsland. De rederij en de huidige kapitein konden niet toestaan dat tijdens de soms moeilijke navigatie tussen de verschillende eilanden in Antarctisch gebied er storingen zouden ontstaan door externe factoren zijnde een kortegolfradio van een stel radioamateurs aan boord. Alhoewel deze argumenten weinig steekhoudend zijn, konden we er niets tegen inbrengen. Zat het vroeger wedervaren van de Bremen er voor iets tussen? We zullen het nooit te weten komen maar onze zo mooie plannen lagen in het water.

 

3. Een nieuw alternatief

We bespraken de toestand uitvoerig met Dominik. Ons eerste idee was een draagbare radio mee te nemen en deze te gebruiken tijdens de geplande uitstappen aan land. Dit konden noch de kapitein, noch de rederij ons verbieden. Vermits het schip de Falklands aandeed waren wij vastbesloten om daar een toelating (licentie) af te halen zodat we “legaal” uit konden komen. Dominik praatte het idee van een draagbare radio snel uit ons hoofd omdat, als je van op Antarctica met redelijk succes wil uitkomen, je voldoende vermogen nodig hebt en een antenne die een paar klassen beter is dan een draagbare verticale antenne. Hij kwam met een beter idee, namelijk cruiseboten bezoeken regelmatig wetenschappelijke basissen waar vaak radioamateurs aanwezig zijn en waarom zouden we niet proberen Willy hun station te laten gebruiken om actief te ze zijn? Hij was bereid hiervoor al z’n connecties aan te wenden en de nodige contacten te leggen. Eigenlijk was het een heel redelijk idee, en we begonnen te zoeken in onze bak met “QSL”-kaarten en te vergelijken met de reisplannen van de Bremen. En inderdaad… er waren een aantal mogelijkheden om radioamateurs te bezoeken. Het zou dus een expeditie worden… zonder radio mee te nemen.

 

Op bezoek bij de Radio club Ushuaia

De meeste Antarcticareizen vertrekken vanuit Ushuaïa in Vuurland (Zuid-Argentinië). Dit zou ook het geval zijn met de Bremen. Tierra del Fuego, zoals het zo mooi klinkt in het Spaans, is ook een interessante plaats om in de lucht te komen als radioamateur. Vroeger hebben wij dat reeds gedaan vanuit het Chileense deel van Vuurland met roepnaam CE8/ON5AX, waarom het nu niet proberen vanuit het Argentijnse gedeelte? We namen dus contact op met de Radio Club Ushuaia die wij vroeger reeds gecontacteerd hadden tijdens hun kleine expeditie naar Redondo Island dat gelegen is in het gekende Beagle-kanaal en wiens QSL-kaart (LU8XW/X) we in ons bezit hadden. Binnen de 24 uur hadden we al antwoord en men liet ons weten dat wij hartelijk welkom waren en we het station van de club mochten gebruiken. Dat zou een eerste meevaller worden.

 

Willy ON5AX, Pablo LU6XV en Pupi LU6XP

Willy ON5AX, Pablo LU6XV en Pupi LU6XP

 

Op zondagmorgen 19 december worden we persoonlijk opgehaald door Pablo d’Áugero (LU6XV), de secretaris van de Radio Club Ushuaia. Hij rijdt ons naar het Club station LU8XW waar het ganse bestuur ons opwacht om kennis te maken met een radioamateur uit het verre België. Deze mensen zijn echt heel vriendelijk en doen alles om het ons naar wens te maken. Er worden QSL-kaarten uitgewisseld, ettelijke foto’s gemaakt en Magda en ikzelf mogen beiden het “gulden boek” van de club tekenen. En… het station mag er zijn.

 

Willy ON5AX achter de microfoon bij LU8XW

Willy ON5AX achter de microfoon bij LU8XW

 

Een TS870 Kenwood-transceiver met Kenwood-Linear-Amplifier en een formidabel antennepark staan garant voor een immens succes (pile-ups) van zodra LU8XW in de lucht komt. Willy krijgt de gelegenheid enkele uren naar hartelust het station in telefonie te bedienen en contacteert op 21 MHz meer dan 100 stations uit 25 verschillende landen met de clubcall LU8XW waaronder de volgende stations uit de Benelux: ON4CHN, ON7TL, LX2CL, ON4WIY, ON5FP ON5AZ, ON7BJ,ON4CMT, ON4CEQ en PC1A. Ook DL5EBE Dominik, de man die ons verderop nog veel zou helpen, contacteert hij zonder problemen.

Op visite bij VP8CMH/MM

Aan boord van de Bremen zijn er e-mailfaciliteiten voor de passagiers. We wisten reeds van tevoren van Mike Gloifield dat de James Clark Ross van 20 tot 23 december 2004 in Port Stanley op de Falklands zou liggen en de Bremen daar de morgen van de laatste dag eveneens zou toekomen. Met een beetje geluk konden we elkaar daar ontmoeten

 

De James Clark Ross

Een schitterend schip, de James Clark Ross

 

Op 23 december om 7 uur ’s morgens legt de Bremen inderdaad aan bij de FIPASS-kade in Port Stanley en ankert er, ongelooflijk maar waar, vlak naast de James Clark Ross die we reeds van verre en van op foto’s van internet herkennen. We haasten ons, direct nadat het schip door de autoriteiten is vrijgegeven, naar de James Clark Ross waar we door Mike (GM0MCQ) worden opgewacht. Mike blijkt een heel sympathieke, praatgrage Schot te zijn en vergast ons op een grondige rondleiding van de machinekamer tot en met de brug.

 

Het heiligdom van Mike VP8CMH, de radiokamer

Het heiligdom van Mike VP8CMH, de radiokamer

 

Ook de radiokamer, de plaats van waaruit Mike actief is, krijgt natuurlijk de nodige aandacht. Er worden foto’s gemaakt aan beide zijden. Achteraf blijkt dat Mike de vermelding van ons bezoek met foto gepubliceerd heeft op zijn website en deze te zien was gedurende de ganse kerst- en nieuwjaarsperiode 2004/2005. (bedankt voor de info, Tony, ON4CEQ). Aan boord leren we ook Lars (DL9LB) kennen die als wetenschapper met de James Clark Ross op weg is naar South Georgia waar hij tot midden februari 2005 in SSB actief zal zijn als VP8DIF.

Port Stanley blijkt een keurig Brits stadje te zijn waar heel wat te zien is en waar natuurlijk links wordt gereden. Veel toeristen vinden de weg naar het postkantoor waar men op het filatelistisch bureau de gekende postzegels van de Britse Antarctische gebieden kan kopen. Ook wij gaan dezelfde kant uit maar dan niet alleen om postzegels te kopen maar ook een zendvergunning voor Willy op te halen voor de Britse Antarctische gebieden. Er wordt de roepnaam VP8DII toegekend. Op Willy’s vraag hoelang hij deze roepnaam mag behouden is het antwoord van de dame aan de balie heel kort: “Je leven lang”. Een mooi souvenir voor een radioamateur.

 

4. Antarctica, here we comes…

Een bootreis doorheen de Antarctische gebieden is, zelfs bij minder goed weer, een belevenis van eerste orde. Onder een stralende zomerzon en met een temperatuur van rond de 5 graden Celsius bezochten we South Georgia, een werkelijk schitterend eiland. De dagelijkse uitstappen in Zodiac-rubberboten brachten ons naar plaatsen met onbeschrijfelijk natuurschoon en een boeiende historie. Heel het traject westwaarts vanaf dit eiland tot en met Elephant-eiland in de South Shetlands stonden in het teken van de beroemde Engelse Antarctica ontdekkingsreiziger Ernest Shackleton die hier de meest dramatische uren van zijn leven doorgebracht heeft en er ook begraven ligt.

Op onze reis doorheen Antarctica stonden ook enkele bezoeken aan wetenschappelijke basissen op het programma. Als radioamateurs kenden wij natuurlijk al die plaatsen uit ons hoofd en zodra we wisten dat we van plan waren de Argentijnse basis Orcadas (South Orkneys) en nadien de Oekraïense basis Vernadzky op Galindez Island (Antarctica) te bezoeken was “het hek helemaal van de dam”. Toeval wou ook nog dat Willy Paul (EM1HO) nog kort voor ons vertrek gecontacteerd had en z’n QSL gekregen had via zijn Italiaanse manager. We mailden Dominik onmiddellijk vanaf de Bremen en hij bevestigde ons dat hij voor een introductie zou zorgen bij de bevoegde autoriteiten. We moesten verder bericht afwachten. De spanning steeg.

Minder dan 12 uur later is er antwoord. Via Dominik heeft Willy van de Argentijnse militaire commandant van de basis Orcadas toelating gekregen om het amateur-station LU1ZA te activeren. Na twee dagen volle zee bij windkracht 7 komt de Bremen aan op de South Orkneys. De archipel ziet er bergachtig, donker en onherbergzaam uit. Overal sneeuw en ijs. De rode behuizing van de basis steekt fel af tegen de achtergrond. De scheepsleiding neemt contact op met de basis en krijgt te horen dat er twee speciale gasten verwacht worden. Dominik heeft blijkbaar heel goede contacten.

 

Orcadas Base op South Orkneys

Orcadas Base op South Orkneys

 

Na een heel ruwe landing en een pak zeewater over onze kleren worden we inderdaad afgezonderd van de overige passagiers. Wij worden verwelkomd door Dr Martin Diaz, medicus en tweede in bevel van de basis en tevens radioamateur (LU3DZ). Martin spreekt perfect Engels en brengt ons naar kapitein Lescano, bevelhebber van Orcadas en een hele vriendelijke man. De sfeer is heel ontspannen. We krijgen een rondleiding en bezoeken de vroegere gebouwen die nu als een klein museum zijn ingericht. Orcadas dateert uit 1904 en is de oudste wetenschappelijke basis van heel Antarctica. In de oude museum “Radio-room” ontdekken we nog enkele voor ons gekende oude Collins transceivers KWM-2 die er nog heel behoorlijk uitzien.

 

Orcadas, 100 jaar Argentijnse aanwezigheid

Orcadas, 100 jaar Argentijnse aanwezigheid

 

Nadien worden we toevertrouwd aan Adrien, de telecom-man van de basis. Hij laat ons al zijn apparatuur zien en schakelt een ICOM transceiver in. Willy overloopt de 21 Mhz band naar de frequentie van afspraak, 21260 kHz, en doet een algemene oproep. Echter niets dan ruis te horen. Dan maar een oproep op 14.290kHz. Evenmin geluk. Adrien stelt voor te af te stemmen op een van die populaire Zuid-Amerikaanse radioamateur netten, en het is direct “bingo”.

 

Willy ON5AX, Magda ON3AX en Adrien

Willy ON5AX, Magda ON3AX en Adrien

 

LU1ZA is blijkbaar een magische roepnaam. Ogenblikkelijk roepen tientallen Spaanssprekende stations uit Argentinië ons op. Willy voelt zich onmiddellijk in z’n sas. De ene verbinding volgt na het andere. Onze tijd is echter beperkt, want de Bremen gaat vertrekken. Als souvenir neemt de officiële hoffotograaf van de Bremen nog een laatste foto van de ganse Orcadas-crew, inclusief kapitein Lescano en onszelf. Een mooier souvenir kunnen we ons nauwelijks voorstellen.

 

LU1ZA on the air

LU1ZA 'on the air'

 

Aan boord van de Bremen waren we “in goeden doen” geraakt met Dr Rainer Kokula de scheepsarts. Hij bevestigde ons het verhaal dat we op ARTE hadden gezien en die hij zelf had meegemaakt. Alle 150 passagiers hebben dagenlang en zonder warm eten in de scheepslounge (de zogenaamde “Club”) gekampeerd.

Onze cruise gaat verder zuidelijk langsheen de South Shetlands. We varen de indrukwekkende krater van Deception Island binnen. Dan gaat het richting Antarctisch schiereiland. We passeren de eilanden Anvers, Brabant en Liege die hun naam kregen van Adrien de Gerlache. Volledig met sneeuw en ijs bedekt, onherbergzaam maar schitterend in de late namiddagzon. De Bremen maakt een stop op de vroegere Engelse basis Port Lockroy.

 

Port Locroy

Port Lockroy, Britse historische base uit 1944

 

We wisten van Mike dat de James Clark Ross een maand voordien een nieuw museum had geopend van deze historisch Engelse nederzetting uit 1944 die toen “Base A” werd genoemd. We bevinden ons nu op door Groot-Brittannië geclaimde bodem en als nieuwbakken “VP8DII” interesseert Willy zich vooral voor de vroegere “Radio-room” die nog in werkende staat is.

 

Radiokamer van Port Locroy

Radiokamer van Port Lockroy

 

Na deze interessante stop doorkruist de Bremen het beroemde smalle Lemaire Channel op weg naar Vernadzky de meest zuidelijke basis die bezocht zal worden. We bereiden ons al voor opeen ontmoeting met Paul Budanow (EM1HO) tot het bericht komt dat Galindez onbereikbaar is voor de buitenwereld door het pakijs. Dit blijkt geen fabeltje want andere boten voor en na hebben tevergeefs getracht deze zeer interessante plaats te bereiken.

 

Lemaire Channel

Lemaire Channel vanaf Peterman Island

 

Alhoewel deze “expeditie… zonder radio” wat in mineur eindigt zijn we uiteindelijk meer dan tevreden over onze belevenissen, die dankzij de hulp en de inzet van andere collega-radioamateurs een hoogtepunt vormden in deze onvergetelijke trip naar het “Verste Zuiden”. Helemaal op het einde van deze bootreis kwamen we te weten via de expeditieleider dat er zich nog een tweede radioamateur aan boord bevond. Het bleken Michael (DL3KMB) en zijn vrouw Hildegarde te zijn die absoluut niet op de hoogte waren van onze belevenissen als radioamateur gedurende deze reis. Omdat we professioneel in dezelfde zakelijke interessesfeer vertoeven zijn we toch nog goede vrienden geworden.

Een van de aankondigingen in meerdere DX-bulletins van onze landing op Laurie Island (South Orkneys) door Dominik Weiel DL5EBE:

Aankondiging in meerdere DX-bulletins van onze landing op Laurie Island

 

Inleiding

Deel 2: Op expeditie naar Antarctica... dit keer met radio (2005-2006)...

Terug naar overzicht reisverhalen

 

 

Naar boven