Deel
2: Op expeditie naar Antarctica... dit keer met radio (2005-2006)
(Magda de Ronne en Willy Dellaert)
1. Hoe het allemaal weer begon.
Nog vooraleer we onze eerste reis naar Antarctica met de
MS Bremen aangevat hadden, werd eind 2004 onze
aandacht in Ushuaïa (Argentinië) reeds getrokken
door een kleine maar statige antieke dwarsgetuigde driemaster
die daar aan de kade lag. Een piepkleine maar toch opvallende
verschijning tussen al die grote moderne cruisers en ijsbrekers
die Antarctica als bestemming hebben. Het schip bleek te
luisteren naar de naam Europa.
In ons hotel zaten we ’s anderendaags morgens aan
het ontbijt met twee Nederlandse vrouwen, en uit een gesprek
bleek dat beiden nog diezelfde dag aan boord zouden inschepen
van de zeilboot die we de dag voordien aan de kade hadden
zien liggen. Vol ongeloof vroegen we of je met zo’n
kleine schuit met passagiers wel zover naar het Zuiden kunt,
of het daar warm genoeg zou zijn aan boord en benieuwd naar
hun toekomstige ervaringen noteerden we alvast hun telefoonnummers
en e-mailadressen. Je kon nooit weten.
Eenmaal terug thuis van onze vorige Antarcticareis begonnen
we ijverig de website van de rederij te bestuderen. We leerden
hieruit dat je met deze boot tegen slechts de helft van
het normale cruisetarief mee kon naar Antarctica terwijl
de reisperiode minstens, zoniet langer is dan de meeste
andere reisaanbiedingen. Verwacht wordt echter wel dat de
passagiers een positieve instelling hebben tegenover deelneming
aan het zeemansleven, dat ze bereid zijn mee te helpen aan
boord met de nodige karweien en een stuk van het comfort
dat je hebt op een groot cruiseschip hebt, in te willen
leveren.
Enkele mails naar de passagiers van de Europa
die we in Ushuaïa hadden ontmoet bevestigden ons dat
ze het naar hun zin hadden gehad aan boord, het eten was
prima en de cabines waren goed verwarmd geweest. Wat wil
je nog meer? Maar ja, radioamateurs van ons kaliber zijn
hiermee niet tevreden. Ze willen hun radio mee aan boord
nemen naar Antarctica en daar het middelpunt zijn van tientallen
oproepende zendamateurs (zogenaamde pile-ups).
We besloten daarom de rederij te contacteren en een verzoek
in te dienen om, mochten we boeken, een amateurzender mee
te mogen nemen en opstellen aan boord gedurende een reis
naar Antarctica.
Groot was dan ook onze verwondering toen we reeds de dag
nadien te horen kregen van de rederij dat dit geen enkel
probleem vormde en dat reeds voordien meerdere radioamateurs
met hun installatie aan boord hadden gewerkt. Resultaat
van dit bericht was, dat we binnen de maand nadat we van
onze vorige reis terug waren, reeds een tweede reis naar
Antarctica geboekt hadden, maar deze keer op een “Tall
Ship”, een ervaring die we niet wilden missen.
2. Kennismaking met de bark Europa
Op “Sail 2005” in Amsterdam waren we tezamen
met enkele Nederlandse vrienden, voor de eerste keer echt
aan boord van de Europa. Als toekomstige passagiers
kregen we een uitgebreide rondleiding van de brug tot de
machinekamer, konden onze toekomstige hutten bekijken en
bespraken we met kapitein Klaas Gaastra waar we onze radio
het best konden opstellen. Klaas is, met z’n grote
gestalte, z’n lange baard en dito haren een imposante
verschijning die gezag en vertrouwen inboezemt. De mogelijkheden
bleken vrij beperkt. Hij toonde ons een klein hoekje vlak
naast de bar waar we onze “spulletjes” zoals
hij dat noemde konden opstellen. Er was een klein venster
dat zicht gaf op een buiten langszij doorgang van het schip
en via een kier zou onze antennedraad wel naar binnen kunnen.
De Europa in volle actie (foto:
B. Yates)
“Sail 2005” was een interessant gebeuren. Ondanks
het feit dat de driemaster bark Europa slechts
ca. 55 meter lang is, een tonnenmaat van 300 ton heeft en
erg klein oogde naast al die andere reuze zeilschepen die
daar te bekijken waren, is hij met z’n 32 zeilen toch
een zeer imposante verschijning als hij uit de verte nadert.
Het schip is bijna 100 jaar oud en deed vroeger dienst als
lichtschip op de Elbe in Duitsland, tot het in 1978 aangekocht
werd door een Hollandse reder die het liet ombouwen tot
een bark, die geschikt was voor de passagiersvaart. Sindsdien
zwerft de Europa over de wereldzeeën en heeft
een indrukwekkend palmares bijeen gevaren. Sinds meerdere
jaren doet de Europa nu gedurende de zomer in het
zuidelijke halfrond vier Antarcticareizen van 22 dagen voor
een avontuurlijk ingesteld publiek dat zowel uit jongeren
als ouderen bestaat. Mensen zowel met als zonder zeilervaring.
Op 8 december 2005 vertrokken we naar Argentinië.
In onze bagage een kleine Alinco DX70 zendontvanger, een
kleine geschakelde voeding, een “tuner” voor
een draadantenne, een rol antennekoperdraad en een hoop
hooggestemde verwachtingen. In Buenos Aires hadden we een
eerste afspraak in het gekende café Tortoni met twee
lokale zendamateurs.
LU4DXU, LU3DZ en ON5AX
Martin Diaz (LU3DZ) is officiergeneesheer in de Argentijnse
Navy en cardioloog. We hebben Martin gedurende onze eerste
Antarctica-reis leren kennen als tweede in bevel bij ons
bezoek aan de Argentijnse basis Orcadas op de South Orkney-eilanden.
We zijn altijd met elkaar in contact gebleven. Twee keer
heeft Martin 14 maanden op Orcadas doorgebracht en hij vertelde
ons dat tot einde van de jaren negentig amateur-radio het
enige middel voor de bemanning van de basis was om contact
te onderhouden met het thuisfront. Ondertussen is er echter
veel veranderd. Satelliet-tv en telefoons hebben deels overgenomen.
Hartproblemen heeft hij nooit te behandelen gehad op Antarctica.
De problemen waarmee hij in aanraking kwam waren meer van
psychologische aard.
Henry's trots, het
radio station van LU4DXU
Horatio Ledo, voor insiders “Henry”, is een
sympathiek en erg gekend personage in het wereldje van de
radioamateurs. Henry is net-master van een gekend Argentijns
Antarctica-net en heeft het voor elkaar gekregen om als
burger ook een tijdje door te brengen op de door militairen
gedomineerde basis Orcadas met roepteken AY1ZA. Henry heeft
veel connecties in militaire kringen en heeft er vorig jaar
voor gezorgd dat wij toelating kregen om de amateur-zender
van de militaire basis Orcadas te mogen bedienen tijdens
het bezoek van de MS Bremen.
QSL kaart AY1ZA - Henry's
expeditie naar Orcadas base in 2004
Henry is ook QSL-manager voor alle amateur-stations op
Argentijnse basissen in Antarctica. Als aandenken aan ons
bezoek heeft hij een ganse reeks blanco QSL-kaarten meegebracht
van alle basissen waarvan hij de QSL-manager is. Een indrukwekkend
aantal en een geschenk dat we heel erg waarderen.
Na enkele weken omzwervingen in Uruguay en Noord-Argentinië,
belandden we eind december terug in Ushuaïa. Na reeds
drie keren deze stad aangedaan te hebben voelden we ons
hier al goed thuis. In het maritiem museum, een voormalige
gevangenis, die we tot heden toe nog nooit bezocht hadden,
wachtte ons een volgende verrassing van eerste orde.
Niet alleen waren enkele voormalige gevangenis cellen ingericht
met als thema de exploten van Adrien
de Gerlache en zijn Belgica-expeditie
uit 1897, maar we vonden er een compleet werkensklaar radioamateur
zendstation terug met de gekende Collins-apparatuur uit
de zestiger jaren, zoals het destijds opgesteld stond was
op de Argentijnse basis Almirante Brown, een plaats die
door iedere Antarcticareiziger van vandaag wordt aangedaan.
De basis toen beschikte reeds over een drie-elements Yagi
en van daaruit is men zelfs in geslaagd om tijdens een noodsituatie
een volledig cardiogram van een ziek bemanningslid via amateur-radio
vanuit Antarctica naar Buenos Aires door te sturen. Dit
verhaal stond uitgebreid beschreven in het museum. Onnodig
te vermelden dat ieder woord aandachtig werd gelezen.
Het voormalige radio-amateurstation
van de Antarcticabasis Almirante Brown
3. Met de Europa en onze radio op de “high
seas”
Eind december brachten we al onze bagage aan boord van
de Europa en volgde, onder verorbering van een
kom warme soep een eerste briefing aan dek voor de nieuwbakken
zeelui door kapitein Klaas. Onze groep van 40 passagiers
was een internationale mix van mannen en vrouwen, Nederlanders,
Duitsers, Canadezen, Amerikanen, Israëli’s en
wij als twee enige Belgen. De voertaal was Engels. Velen
hadden zeilervaring en waren niet aan hun proefstuk toe.
Tot onze aangename verrassing bleek er nog een radioamateur
onder de passagiers te zijn, een Nederlander met Vlaamse
roots, Guy (PE1CUR) met wie het ogenblikkelijk goed “klikte”.
Op 28 december 2005 was het dan eindelijk zover. Na een
eerste nachtje aan boord in onze kleine tweepersoonshut
lichtte de Europa bij dageraad het anker en werden
de trossen losgegooid onder het waakzame oog van de Argentijnse
havenautoriteiten. Het lange en niet ongevaarlijke Beagle-kanaal
vormt op de scheiding tussen Argentinië en Chili en
ieder schip komende van, of gaande naar Ushuaïa, is
verplicht een loods aan boord te nemen. De oversteek van
de Drake Passage naar de South Shetland-eilanden duurde
bijna vijf volle dagen en verliep volgens de mensen met
zeilervaring vrij rustig. Geen golven hoger dan 6 meter.
We hadden het geluk aan onze kant. Een diepe depressie lag
een pak westelijk van Kaap Hoorn en we hadden er slechts
in beperkte mate last van. Uit veiligheidsoverwegingen werden
echter wel gedurende heel die periode langszij bijna twee
meter hoge netten gespannen om te beletten dat bij onverwachte
bewegingen van het schip iemand overboord zou gaan. Tevens
werden boven onze hoofden op het dek touwen gespannen waaraan
men zich, bij sterk rollen of stampen van het schip, bij
het lopen over dek kon vasthouden. Naast de crew werden
ook alle passagiers ingeschakeld in een 24-uurs wachtsysteem
van ongeveer acht passagiers per ploeg.
Hijsen van de zeilen,
tot meer dan 30 meter boven dek. Doe je mee?
Tijdens de vaart is de wacht verantwoordelijk voor de uitkijk
naar ijsbergen vanaf de boeg van het schip, het besturen
van het schip op kompas aan de hand van een voorop gegeven
koers, het uitvoeren van allerlei karweien die gaan van
het schillen van aardappelen en allerlei onderhoudswerkjes
tot het mee hijsen en reven van de zeilen. Op zulke momenten
krijg je echt bewondering voor de crew van het schip, die
dit nog steeds primitieve zeemansleven in soms extreme omstandigheden
steeds doen met de glimlach en een vriendelijk woord.
De Europa
in goede handen met Guy PE1CUR
Een uitreksel uit ons dagboek:
“De temperatuur van het zeewater wordt door de
wacht om de twee uren manueel gemeten en zakt stelselmatig
van 10 naar 2 graden Celsius. De Belgica-expeditie van Adrien
De Gerlache uit 1897 is de eerste die nauwkeurige dieptemetingen
heeft uitgevoerd in de Drake Passage. Het nieuwe jaar 2006
wordt feestelijk ingezet met scheepshoorngeblaas en het
afschieten van een aantal verlopen vuurpijlen. Ons eerste
ontbijt voor het nieuwe jaar bestaat uit “a fine hot
porridge studded with raisins”. What could be better
now that the temperature has dropped??? Happy 2006!!!"
Voor het opstellen van onze zendapparatuur en antenne moest
gewacht worden tot het schip deze zeer wisselvallige en
altijd potentieel verraderlijke wateren rond de Drake Passage
verlaten had. Op 4 januari 2006 was het dan eindelijk zover.
Transceiver en antennetuner werden opgesteld in het zogenaamde
“dekhuis” en letterlijk vastgeplakt en beschermd
tegen verschuiven en vallen door een flinke laag celofaantape.
Een absolute must zo bleek achteraf, want het schip kan
lelijk te keer gaan bij stormachtige wind. Voor het opstellen
van een laptop-pc was er onvoldoende plaats. Een 25-meter
lange draad werd via een katrol bevestigd aan het bovenste
deel van de middelste mast en we konden beginnen. De eerste
tests waren echter bedroevend. Niets dan ruis te horen op
de banden en bovendien sterke storingen veroorzaakt door
allerlei elektrische apparatuur aan boord. Dat zag er niet
zo goed uit. Onze antenne kon echter perfect ingeregeld
worden en de SWR was nagenoeg perfect. Spoedig bleek dat
na middernacht en dit tot in de vroege morgen vrij goed
op de 40 meter band kon gewerkt worden.
Spijtig genoeg bleek het dekhuis niet zo’n goede
plaats. Deze ruimte van ca. 10 bij 6 meter was de plaats
aan boord bij uitstek waar gemiddeld zo’n 30 passagiers
hun avondvertier hadden en waar gepraat, geroepen, gelachen
en gedronken werd tot in de vroege uurtjes. De overigen
liepen wacht en waren hoofdzakelijk buiten terug te vinden.
Om te zenden waren de omstandigheden alles behalve aangenaam.
Telefonie was totaal uitgesloten en enige mogelijke te gebruiken
“operating mode” was telegrafie. In volle zee
gebruikte Willy het call sign VP8DII/MM en wanneer de Europa
veilig geankerd lag in een rustige baai was hij actief als
VP8DII. Vele stations riepen, doch wegens de combinatie
van achtergrondlawaai en lokaal lawaai was het zeer, ja
zeer moeilijk om werken. Losse stoelen zijn zo goed als
onbekend op de Europa. In het hoekje waar onze
radio stond opgesteld was er geen bank, zodat Willy uren
na elkaar al rechtstaande verbindingen diende te maken.
Aan belangstelling van de andere passagiers was er geen
gebrek. Iedereen wou het fijne weten over onze hobby en
ettelijke keren hebben we demonstraties moeten houden voor
de overige passagiers.
Het grootste genoegen heeft Willy beleefd aan het werken
van andere stations uit Antarctica. Van zodra er een contact
gemaakt was, ondervond hij dat er veel interesse was om
een wat langer dan normaal durende verbinding te maken en
voelde hij zich dan ook als een lid van de zgn. “rag-chewers
club”, maar dit dan in telegrafie.
QRV met verkleumde
handen vanuit Antarctica VP8DII/MM (Maritime Mobile)
Omdat onze antenne steeds in de weg hing bij de dagelijkse
ontschepen van de zodiacs zijn wij op een bepaald ogenblik
verhuisd naar een ruimte op het achterdek, de zogenaamde
bibliotheek. Het was hier wel rustiger, de operator kon
zitten op een bank doch hier was blijkbaar geen verwarming,
zodat er hier ettelijke uren werkende in telegrafie met
verkleumde handen werden doorgebracht.
Naast de verbindingen in volle zee als /MM (Maritime Mobile)
is Willy in de daaropvolgende dagen in de lucht geweest
vanop de Europa binnen de fameuze krater van Deception
Island op de South Shetland-eilanden, vanop Trinity Island,
Cuverville Island, Galindez Island en Port Locroy die allen
gerekend worden tot het Antarctische continent en dit praktisch
uitsluitend op de 40-meter band in telegrafie. Hij had contact
met in totaal vijf continenten en 20 landen, waarvan het
merendeel Amerikanen en Russen.
De basis Melchior op
de Melchior Archipel tussen Anvers en Brabant Eiland
Op dit ogenblik zijn er verschillende internationale basissen
bemand met minstens één radioamateur. Dit
is het geval bij de schitterend gelegen Argentijnse Navy
base op de Melchior-archipel (vlakbij het Antarctische schiereiland).
Dankzij Horatio Ledo (LU4DXU) zijn wij in het bezit van
een QSL-kaart van het amateur-radiostation. Met de zodiacs
van de Europa werd de omgeving rond de basis uitgebreid
verkend.
De Argentijnse Deception
Base op Deception Island
Deception Island, ontdekt door James Cook, is onbeschrijflijk
groots en mysterieus. Stel je een immense half in zee verzonken
nog actieve vulkaan voor, met één enkele toegang
tot de zee, waarlangs zelfs grotere schepen binnenvaren
tot in het centrum van de ondergelopen krater. Deception
heeft een immense populatie kinbandpinguïns, maar is
op de Argentijnse basis Deception na volledig onbewoond.
De Europa lag voor anker vlak tegenover deze basis.
Diezelfde nacht werden er heel wat radioverbindingen gemaakt.
De schitterend gelegen
Argentijnse basis Almirante Brown
Indrukwekkend zoals deze basis daar ligt. Een verplichte
stop voor iedere reis langsheen het Antarctische schiereiland
is het nu niet bemande maar nog volledig intacte Almirante
Brown Station. Het was hiervan dat het radio-amateurstation
afkomstig was dat in het Maritiem museum van Ushuaïa
tentoongesteld staat. Zelfs bij zwaar betrokken weder is
de aangrenzende Paradise Bay meer dan adembenemend mooi
en een zodiaccruise doorheen deze wateren behoort tot het
mooiste wat men in een mensenleven te zien krijgt.
Voor personen van buiten ons land valt dit spijtig genoeg
meestal niet of nauwelijks op, maar gedurende een reis langsheen
de kusten van het Antarctische schiereiland wordt men om
de haverklap geconfronteerd met “Belgisch” klinkende
namen van eilanden, baaien, kapen en bergen. Dit is het
resultaat van de gekende en hogerop reeds vernoemde Belgica-expeditie
die onder leiding van de in Hasselt geboren Adrien
de Gerlache in 1897 niet alleen de eerste overwintering
deed in Antarctica, maar die tevens de hele regio voor de
eerste keer gedetailleerd in kaart wist te brengen en aan
meer dan 160 nieuwe entiteiten een naam gaf. Het was wel
met enige trots dat we dit konden vertellen aan onze medereizigers.
We varen met de Europa doorheen de adembenemend
mooie heen de reusachtige Flanders Bay en het beroemde Lemaire
Channel. Allemaal Belgische namen wat de klok slaat. Het
weer is schitterend. Stralende zon en een dagtemperatuur
van rond nul graden. De eindbestemming van de Europa
zijn de Argentine Islands waar een lange stop gemaakt wordt
vlak tegenover de Oekraïense basis Akademik Vernadzky.
Deze oorspronkelijk Britse basis werd verkocht aan de republiek
Oekraïne.
De kers op de taart.
VERNADZKY Base, Argentine Islands
In 2005 was het onmogelijk deze basis te bereiken doordat
pakijs de route van de MS Bremen blokkeerde. Een
afspraak met Paul Budanov, met wie Willy kort daarvoor vanuit
België nog een radioverbinding had, kon dan ook niet
doorgaan. Dit jaar hebben we meer geluk, maar… de
Antarctica-termijn van deze man is voorbij en hij is terug
naar huis.
EM1HO Paul Budanov,
helaas... de vogel is gevlogen
8 januari 2006. Die avond wordt er aan boord van de Europa
verbroederd met de huidige crew van Vernadzky. Ieder lid
van de basis krijgt als afscheidsgeschenk een T-shirt van
de Europa. ’s Anderendaags volgt een uitgebreide
rondleiding van de basis. Op een van de antennepylonen hangt
een drie-elements tribander Yagi. We krijgen ruim de tijd
om de radiokamer te verkennen en plaats te nemen achter
de microfoon. Onze gids Sergej vertelt dat Paul Budanov
een gepassioneerde radioamateur en een groot contester is.
Dit is inderdaad te zien aan de vele diploma’s en
QSL-kaarten die aan de muren te bewonderen zijn. We bezoeken
de beroemde Vernadzky-bar waar wodka wordt geschonken. Pikant
detail: van de dames wordt verwacht dat hier een bh of een
slipje wordt achtergelaten.
ON5AX aan de operatortafel
en microfoon in de shack van VERNADZKY EM1HO
4. Einde van onze Antarctica-avonturen
Op 17 januari 2006 meert de Europa terug aan in
Ushuaïa. Kapitein Klaas houdt z’n afscheidsrede
en noemt onze avontuurlijke zeilreis “an experience
of a lifetime”. Voor Willy die eindelijk radioamateur-uitzendingen
kon doen vanuit Antarctica, en wel met zijn eigen radiostation,
is dit nog meer toepasselijk. Maar Antarctica met de Europa
is ook zonder het radioamateurisme een uitzonderlijke reisbestemming
voor iedereen die het avontuur niet schuwt. Daarvan kunnen
onze 39 ander medepassagiers getuigen.
Inleiding
Deel 1: Op expeditie
naar Antarctica... zonder radio (2004-2005)
Terug
naar overzicht reisverhalen
|