Het Laatste Continent
Inhoud

Wetenschappen - Meteoroloog Marc De Keyser bericht vanuit Antarctica

Deel 7: The Vestfold Hills Magical Tour

Na bijna drie maanden is het Antarctisch avontuur afgelopen. Langs de ene kant voel ik me wat triest omdat ik dit boeiende en unieke continent moet achterlaten en het niet zeker is of ik hier ooit nog een voet aan wal zal zetten. Met spijt in het hart neem ik afscheid van de mensen die hier de rest van de winter blijven. Maar tegelijkertijd moet ik zeggen dat ik heel gelukkig ben dat ik terugkeer naar huis, ik verlang naar het weerzien met familie en vrienden.

Nu ik terug op de Aurora Australis ben, heb ik zeeën van tijd om het een en ander neer te pennen over de laatste weken op de basis. Zoals verwacht is de maand januari nog heel druk geworden. Gelukkig was het weer meestal uitzonderlijk goed, zodat er zonder al te veel moeilijkheden van hot naar her gevlogen kon worden. Bij momenten hing er echt een zomers sfeertje rond de basis: zon, een zeebriesje en temperaturen tot tien graden (boven nul!). De meeste mensen liepen buiten rond in T-shirt en diegene die zich niet schaamden voor hun melkwitte benen trokken zelfs shorts aan. Zomer op Antarctica!

Maar van die zomer was niet veel te merken op de zesdaagse trektocht die ik samen met Mark Maxwell en Tony Graham heb ondernomen. Deze tocht was een soort "Ronde van de Vestfold Hills" waarbij we overnachtten in een hut of een tent. De dagen voordien had ik het al op mijn weerkaarten zien aankomen, vanaf zondag stormwinden over Davis en Prydz Bay. En die zondag was nu juist de dag van ons vertrek. Dit was een van de weinige keren dat ik hoopte dat mijn weervoorspelling compleet verkeerd zou zijn. Toen we vertrokken sloeg de naald van de anemometer uit tot 35 à 45 knopen (wat overeenkomt met ongeveer 70 tot 80 kilometer per uur). We hadden onze limiet gezet op 50 knopen dus: "Vestfold Hills, here we come!"

Gisteren nog gaf Chris Carson hier aan boord van de Aurora Australis een uiteenzetting over het ontstaan en de evolutie van de Vestfold Hills. Chris is een geoloog die de afgelopen jaren heel wat onderzoek gedaan heeft op het gebied van de veranderingen van de aardkorst in dit stukje van Antarctica. De Vestfold Hills kunnen beschouwd worden als een vrij oud geologisch gebied. Het is ontstaan zo'n 2500 miljoen jaar geleden (2500000000!), terwijl de Aarde zich voor het eerst liet zien 4500 miljoen jaar terug. De Vestfolds zijn ongeveer 20 kilometer op 20 kilometer groot en het is werkelijk uniek op de hele wereld omdat het ontbreken van bomen of andere begroeiing ervoor zorgt dat erosie door wind en vorst voor honderd procent hun gang kunnen gaan en dit zonder ook maar enige impact van de mens. De bruinrode rotsen worden doorkruist door zwarte, evenwijdige of snijdende strepen, een gevolg van magma die zich door de aardkorst heeft geboord en daar is afgekoeld en versteend. Nu vormen deze dikes van doloriet voor een spectaculair accent in de Vestfold Hills.

Marc De Keyser voor voor Brookes hut

Groeten van ondergetekende (voor Brookes hut)

Maar ik moet eerlijk zeggen dat we daar niet al te veel aandacht voor hadden toen we, met de loodzware rugzak, ons een weg vochten tegen de wind in. Paden moet je natuurlijk niet verwachten, kaart en kompas tonen de weg. Ieder van ons had een radio op zak zodat we in geval van nood altijd de basis konden oproepen. Tweemaal per dag, op een vast tijdstip waren we verplicht om ons te melden met onze locatie en onze bestemming. Kwestie om de mensen op de basis te verzekeren dat alles goed gaat. En de eerste dag stapten we acht uur, zoekend naar het goede ritme, af en toe stoppen om iets te eten of te drinken (zulke gelegenheden zijn ideaal om zonder gewetenwroeging bergen chocolade te eten!) en te genieten van de omgeving. Door een misstap bij de beklimming van Jackson Hill kwam ik ongelukkig ten val waaraan ik een gekneusde of gebroken rib overhield. 's Avonds in Watt's hut, na het eten van "Tony's tuna surprise" waren we blij dat we ondanks het slechte weer toch vertrokken waren.

Onvoorziene sneeuwophopingen zorgden voor heel wat extra kilometer omweg

But the worst was yet to come! Wat wisten wij wat de weergoden nog in de petto hadden voor ons? Rond een uur of tien 's morgens lieten we Watt's Hut achter ons met als bestemming Boulder Hill, met zijn 158 meter het hoogste punt van de Vestfold Hills! Aan de voet van die heuvel bevindt er zich een depot met een paar tenten, een kookvuur en voedsel. Dit zou een van de spectaculairste dagen moeten worden met zicht op Sorsdall Glacier, scherpe ravijnen en verschillende watervalletjes. En aanvankelijk viel het allemaal nogal best mee. Maar na de lunchstop, toen we ons tussen de gletsjer en Crooked Lake bevonden, stak de wind een tandje bij maar dat tandje werd algauw een hele kies! Elk uur stopten we om op adem te komen en te zien hoe ver we opgeschoten waren, ieder uur vijfhonderd meter! Het toppunt van de storm kwam onverwacht en met ongelooflijke kracht. Tony en ik verkenden een ravijn toen ik plots een wervel op ons zag afkomen. Het volgende moment werden we zonder enige weerstand tien meter achteruitgeworpen. Gelukkig werd onze val gebroken door onze rugzak. Om elf uur 's avonds bereikten we het depot en na het opzetten van de tent, wat bij dit weer geen piece of cake is, kropen we in onze slaapzak en zelfs het luidruchtige wapperen van het tentzeil kon ons niet uit onze slaap houden...

In de nabijheid van Boulder Hill is er een indrukwekkende ravijn met de tot de verbeelding sprekende naam hidden gorge

In de nabijheid van Boulder Hill is er een indrukwekkende ravijn met de
tot de verbeelding sprekende naam "hidden gorge"

Van op Boulder Hill heb je gewoonweg een fantastisch zicht. Kijk je naar het westen, dan zie de gletsjer, ontelbare meren en de twee fjorden, Crooked fjord en Ellis fjord, die uitmonden in de zee. Naar het oosten kijk je pal tegen een ijsmuur aan, want vandaar rijst het Plateau ongelooflijk stijl naar drieduizend meter hoogte. Het is een adembenemend gevoel om je daar als klein mensje in zo een overweldigend stuk natuur te bevinden. Heel stil worden met een enorm gevoel van respect en nietigheid was het enige waartoe ik in staat was.

Zicht vanop Stalker Hill richting Lake Bisernoye

De derde dag bracht ons naar Trajer Ridge. De wind was voor een groot deel gaan liggen maar in de plaats daarvan schoven er geleidelijk aan sneeuwzwangere wolken boven onze hoofden. Nu ja, als je in Antarctica bent kun je dit wel verwachten. Ondanks de relatief lage toppen van de Vestfold Hills zijn er heel wat steile beklimmingen en afdalingen, waarbij je een beroep moet doen op al je koelbloedigheid en enig gevoel van hoogtevrees best zo diep mogelijk in je rugzak verbergt. Op die manier werd deze tocht een unieke combinatie van avontuur, uitdaging, bewondering en genieten in een uniek decor.

Trajer Ridge is een sneeuw-ijstong die zich een tiental kilometer ver de Vestfold Hills inboort

Tony laat zijn haren wapperen in de wind

Ons gevoel voor flexibiliteit en durf werd nog eenmaal goed op de proef gesteld. De vierde dag toen we nog zo'n goede (of slechte) kilometer van Platcha Hut verwijderd waren en met onze gedachten reeds naast de kachel zaten en genoten van een warme kop koffie, bleek plots de oversteek verdwenen. Waar doorgaans een sterke sneeuwbrug lag, zagen we nu een wilde stroom water naar beneden donderen. Vierletterwoorden ontsnapten aan onze mond! Er zat niks anders op dan op onze stappen terug te keren en te zoeken naar een andere verbinding. na een uurtje vonden we de enige oplossing: een relatief traag stromend "beekje" van zo'n dertig meter breed en op het eerste zicht niet dieper dan één meter. We keken naar elkaar en tien minuten later stonden we met onze blote billen in het ijskoude water. Niet uitglijden over de spiegelgladde rotsen was nog de grootste uitdaging. Toen we 's avonds met z'n drieën genoten van een lekkere Glenmorangie waren we toch wel heel gelukkig met onszelf en probeerden niet te denken aan 's anderendaags wanneer we diezelfde beek in tegenovergestelde richting zouden moeten oversteken...

Wat nu gedaan? Waar eens de oversteek was naar Platcha-hut, stroomt nu het water wild naar beneden

Dan maar schoenen uit, broek uit en waden door het ijskoude water

De rest van de tocht verliep vlekkeloos, zelfs de zon liet zich af en toe zien. Hiervan maakte ik gebruik om dit toch wel heel merkwaardige landschap (sommige zeggen dat Mars er net hetzelfde moet uitzien) op de gevoelige plaat vast te leggen. Ik had me er reeds bij neergelegd dat ik mijn grootbeeldcamera om zwartwit-opnames te maken de hele tocht voor niks had meegesleept. Vrijdagavond kwamen we terug in Davis. Een hete douche spoelde het vuil van zes dagen weg, enkel de unieke ervaring en goede herinneringen bleven over.

Mark poserend tussen fantastische (natuurlijke!) ijscreaties

Lake Zvezda gezien vanop Parker Hill

Het is vandaag dinsdag tien februari en binnen vier dagen komt de Aurora Australis aan in Hobart. Eergisteren lieten we de laatste ijsberg achter ons en vannacht was ik gelukkig om mijn eerste aurora te zien, samen met een vallende ster. Kon ik mij een mooiere afsluiter van mijn Antarctische zomer voorstellen...?