Deel
3: "Good forecast, mate!"
Het zomerseizoen op Antarctica, dit is natuurlijk onze
Belgische winter, wordt hier niet bepaald door een bepaalde
stand van de Aarde ten opzichte van de zon maar wel door
de aankomst van het eerste schip en als het laatste vertrekt
is het terug winter. Zo eenvoudig is het. Tussen deze twee
tijdstippen moet er dan zoveel mogelijk wetenschappelijk
werk verricht worden en dit jaar duurt deze zomer niet langer
dan elf weken. Dus alles moet snel en zonder veel tijdverlies
gebeuren. Maar zoals overal ter wereld durft het weer wel
eens de spelbreker zijn. Die wetenschappers moeten met hun
meetapparatuur ergens "te velde" gedropt worden
door een Twin Otter-vliegtuig of een helikopter. Maar die
piloten zijn niet al te happig om te vliegen waar ze geen
hand voor hun ogen zien of ondersteboven waaien.
Vooraleer die mannen de lucht ingaan, komen ze eerst langs
bij de weervoorspeller die hun met uiterste nauwkeurigheid
de condities uit de doeken doet die ze onderweg en ter plaatse
kunnen tegenkomen. Op basis van die informatie nemen ze
hun beslissing. De "weather window", dat is de
periode tussen twee tijdstippen dat het weer het toelaat
om een vliegoperatie veilig te laten verlopen, is soms zo
scherp bepaald, dat enig risico zeker niet uitgesloten is.
Indien het echt fout gaat, kan een piloot zijn Twin Otter
steeds ergens op het ijsoppervlak neerzetten want deze vliegtuigen
zijn uitgerust met ski's. Ze hebben een tent aan boord en
voorraden genoeg om het een aantal dagen uit te zingen,
dit tot de blizzard is uitgewoed.
Nu, als weervoorspeller probeer je natuurlijk te vermijden
dat ze in zulke situaties terecht komen. Dit betekent in
eerste geval veel tijd- en dus ook veel geldverlies voor
de organisatie maar ook het imago van de meteoroloog komt
daar niet ongeschonden uit! Daarmee bedoel ik niet dat we
dan persoonlijk met de vinger worden gewezen, maar het vertrouwen
is zoek en dat is voor geen van beide partijen goed.
Dus is het logisch en noodzakelijk dat je als meteoroloog
alle informatie die je ter beschikking hebt nauwkeurig ordent,
analyseert en interpreteert. De hoeveelheid aan meteorologische
gegevens die ik hier op een van de meest afgelegen oorden
van onze aardbol ontvang is meer dan verbazingwekkend. De
Australian Antarctic Division heeft voor heel goede communicatieverbindingen
gezorgd zodat de gegevens heel vlug via het internet binnenkomen.
Om kwart na vier 's morgens begin ik met het binnenhalen
van de satellietfoto's. Dit zijn foto's afkomstig van de
NOAA-satellieten (weersatellieten van de Amerikaanse National
Oceanic & Atmospheric Administration) die de Aarde
omcirkelen via de polen. Ze geven me foto's van de regio
waarin ik geïnteresseerd ben met een resolutie van
ongeveer 1 kilometer. Dit betekent dat ik elke wolk of mistbank,
die groter is dan een kilometer, in principe kan zien. Via
kaarten die ik binnenhaal via het internet, kan ik een idee
krijgen van hoe de algemene atmosferische situatie er uit
ziet. Dit is de basis vanwaar is vertrek om voorspellingen
te maken voor de verscheidene specifieke locaties waarheen
men die dag wil vliegen. De computermodellen bieden mij
nog een schat aan informatie over de evolutie van bepaalde
weerkundige parameters zoals de wind, de vochtigheid en
dynamische beweging.
Satellietfoto van Davis
en Prydz Bay
En met dit alles moet ik rond zeven uur klaar zijn, dan
is het tijd voor de briefing met de piloten en de stationleader.
Op dit moment maken ze, al naar gelang het weer, de planning
voor de dag. Dat zijn moeilijke ogenblikken want een "weather
window" is soms zodanig kort dat de piloot in kwestie
twijfelt en me diep in de ogen kijkt en me lijkt te smeken
"Can I have some more time? Please!"
Als je dan durft toegeven heb je van de rest van de dag
geen rustig moment meer en ik zit dan zenuwachtig te piekeren:
"Wie zal er het eerste aankomen het slechte weer of
de Twin Otter?" Ik kan verzekeren dat als ik 's avonds
de Twin Otter hoor binnenkomen er een zware last van mijn
schouders valt. En als de piloot dan een paar uur later
de bar binnenstapt en naar me toekomt met de woorden: "Good
forecast, mate!", wel dan voel ik me tien centimeter
groeien.
Vele groeten vanuit de fantastisch mooie Vestfold Hills.
Marc De Keyser, 9 december 2003
Volgende
pagina |
Terug naar inhoudstafel |
|