Pagina 1
2 3 4
Waaruit bestond je werk precies?
Ik maakte als piloot deel uit van de Air Unit. Deze bestaat
uit Twin Otters (waar ik mee vloog) en Dash 7. De Dash staat
in voor de luchtbrugverbinding tussen Rothera en Stanley
op de Falklands of Punta Arenas (Chili). De vier Twin Otters
staan dan weer in voor het grootste deel van het vliegwerk
op het continent zelf. Eigenlijk verbinden zij Rothera via
een netwerk van depots met de plaatsen waar de ‘field
parties’ werken en de verschillende Britse onderzoeksstations.
Een noodzakelijk tweede deel van onze taak ginder bestaat
er dus in de depots constant te onderhouden. Dit betekent
het invliegen van brandstof en voedsel. En vermits de wetenschappers
ook maar mensen zijn, en bijgevolg dus op de voor hen meest
interessante – lees: afgelegen – plekken onderzoek
willen doen, zijn we dus soms twee weken bezig met het bouwen
van depots alvorens we hen daar kunnen droppen. Zo zijn
we er vorig jaar in geslaagd om voor de eerste keer in de
geschiedenis een groepje af te zetten op Pine Island Glacier.
Geweldig hoor, ergens landen met een vliegtuig waar nog
nooit iemand geweest is. Daarnaast worden er nog ‘survey-vluchten’
uitgevoerd. Dit zijn vluchten met allerhande meet- en opnameapparatuur
aan boord. Een laatste en zeer belangrijk facet van onze
operatie, is search en rescue.
Foto: © Nico
Indeherberge
Er zijn in de Air Unit een achttal vaste piloten waarvan
ik, tot nu toe, de enige niet-Brit ben. Verder is Rothera
redelijk internationaal bemand, je komt er een hele hoop
nationaliteiten tegen, maar de Britten zijn natuurlijk wel
in de meerderheid, wat wil je.
Hoe zwaar was het werk? Kregen jullie verlofdagen,
weekends...?
Eigenlijk is dit een vreemde vraag. Hoewel het natuurlijk
wel mijn job is om daar te vliegen, is het in niets te vergelijken
met werken in onze westerse maatschappij. Als lid van de
Air Unit begint je werkdag eigenlijk op het moment dat je
op Rothera aankomt en eindigt hij zes maanden later als
je er vertrekt en je jezelf belooft hier nooit meer terug
te komen.
Het is heel zwaar. Gedurende mijn maanden in Antarctica
heb ik twee vrije dagen gehad, niet per week hé,
gewoon twee in totaal en ik kan je verzekeren dat je dan
gewoon blij bent dat je eens kan uitslapen zolang je wilt.
Al de andere dagen zijn keihard, maar o zo mooi en eigenlijk
moet ik een onderscheid maken tussen dagen ‘on base’
(Rothera) of in het veld.
‘On base’ heb je eigenlijk een leven wat je
kunt vergelijken met een werkdag bij ons, met dat verschil
dat er voor de Air Unit geen weekends bestaan. ’s
Morgens om 7u45 is er een briefing waar de taken van de
dag en vooral het weer (dat alles dicteert) besproken worden.
Als je een vliegdag hebt, moet je voor die briefing al klaar
zijn met je persoonlijke voorbereidingen. Dus naast je ontbijt,
moet je je vluchtvoorbereiding klaar hebben en je kit gepakt
hebben. En eigenlijk ook op niet-vliegdagen ben je altijd
klaar om te vertrekken, want het gebeurt regelmatig dat
je tijdens de briefing hoort dat je 15 minuten later al
moet vertrekken voor twee weken, terwijl je dacht een paar
dagen ‘on base’ te zijn. De briefing zelf duurt
meestal een kwartiertje en daarna vertrek je naar de overkant
van de basis waar de hangar staat. Het laden en tanken van
de Twin Otter duurt iets minder dan een uur. Soms wordt
er maar één Twin de lucht in gestuurd, soms
vertrekken ze alle vier en soms moet de Dash 7 ook vliegen.
’s Ochtends is het rond de hangar dus echt een drukte
vanjewelste. Op Rothera zijn we goed uitgerust en het laden
gebeurt dan ook efficiënt met heftrucks en ander zwaar
materieel. Maar let op, het zijn geen laders hier zoals
op Zavantem, het zijn de piloten die instaan voor het laden,
met de hulp van de technici, wetenschappers of andere passagiers.
Foto: © Nico
Indeherberge
Als je niet vliegt, dan doe je taken voor de non-flying
days. Dit kan alles omvatten, van papierwerk tot het vegen
van de hangar of het helpen van de technici met het sleutelen
aan de vliegtuigen. Daarnaast is er ook een rolsysteem waarbij
iedereen op de basis aan beurt komt voor een ‘gash
day’. Als je ‘on gash’ bent, ben je eigenlijk
hulpje van de Saints. Dit zijn drie kerels van Saint Helena
(het eiland waar Napoleon nog een tijdje op vakantie mocht
toen hij overspannen was van al dat regeren, allez, volgens
sommigen in die tijd toch...) die instaan voor de huishoudelijke
taken op Rothera. Die dag recycleer je dus afval, doe je
de afwas en kuis je de gangen en lokalen. Misschien halen
sommigen hun neus hiervoor op, maar eigenlijk vond ik dit
bijna een vakantiedagje waar ik op de duur zelfs bijna naar
uitkeek.
Tijdens je dagen on base zijn er ook normale breaks. Dus
een kwartier in de voormiddag, een middagpauze van een uur
en een kwartier in de namiddag en tegen 18 uur zit de dag
erop en kan je na je avondeten nog wat tijd vrijmaken voor
ontspanning of voor jezelf. Voor mij was dit meestal het
moment om kleding te wassen of om mijn volgende missie voor
te bereiden.
Nu, als je vliegt hang je rond 9 uur in de lucht voor je
missie. Die kan een dag of een maand of langer duren en
alles daar tussen in. Werken in het veld is nog een stap
verder dan werken op de basis. Naast je job sta je voor
de rest voor alles zelf in en daarnaast ben je als kapitein
ook nog eens de leider van de expeditie. Dus als eerste
uit je slaapzak en als laatste erin. Als er lastige taken
zijn begin je er zelf als eerste aan, want een autoritaire
delegerende leider maakt geen kans. Je moet je team echt
als een vader onder je hoede nemen. Sommigen hebben ook
maar een beperkte ervaring en zouden echt ten onder gaan.
Natuurlijk zijn er ook kerels en oeps, bijna vergeten -
sorry dames - meiden bij met ervaring te koop en dat zijn
echt schatten aan informatie. Maar alles is extreem en niets
komt vanzelf. Als je ergens aankomt, sta je zelf in voor
het laden en lossen. Tanken is nog zoiets. Sommige depots
zijn opgebouwd in een vorig seizoen of simpelweg een paar
maanden eerder. In gebieden met grote sneeuwaccumulatie
betekent dit dat je al snel één tot twee meter
mag graven voor je de top van het depot bereikt. En iets
evidents zoals water drinken betekent dat je moet stoppen
met wat je bezig bent, het kookvuurtje aanmaken en sneeuw
smelten. Als je een ‘up and running’ kamp bent,
ben je een half uurtje bezig voor je water hebt. Anders
kan je eerst nog je tent opzetten of een plekje achter in
het vliegtuig zoeken om je vuurtje te installeren en heb
je al snel een uur nodig.
Foto: © Nico
Indeherberge
Meestal ben je door het continue daglicht ook geneigd om
te lange dagen te werken. 12 uur is standaard en 16 uur
geen uitzondering. Op het eind van zo’n dag kan je
dus nog beginnen met het opzetten van je tent en je, meestal
eerste en enige, warme maaltijd koken. De dag erna begin
je er weer aan tussen 7 en 8 uur.
Volgende
pagina >>
|