Pagina 1
2 3
4
Je kan waarschijnlijk heel wat straffe verhalen vertellen
over wat je daar allemaal hebt meegemaakt?
Elke dag ginder is speciaal. Als ik door mijn logboek van
die periode blader, kan ik mij bijna nog elke vlucht in
detail herinneren. Als je me daarentegen iets vraagt van
een vlucht van vorige maand naar Londen, dan zal ik toch
al goed moeten nadenken hoor.
Alles is anders, extreem en zo verdomd mooi. Heel het continent
grijpt je simpelweg bij de strot en nijpt hem zachtjes dicht.
Zo herinner ik mij bijvoorbeeld een vlucht, laat op het
seizoen, van Berkner South naar Blue Fields (twee depots
in de buurt van de Ronne Iceshelf) waarbij we rakelings
over het zee-ijs vlogen. Het was laat en de zon kwam al
laag aan de horizon. Hier en daar hing een mistbank waar
we doorvlogen en de kleuren waren zo intens en warm. Naast
mij zat een ervaren bergbeklimster. Zij heeft expedities
gedaan over heel de wereld. Europa, Afrika, de Himalaya...
you name it, she did it. Wel, ze was zo overweldigd
door de schoonheid dat ze gewoon is beginnen huilen van
geluk. Ik heb van zoveel mensen die met mij meevlogen de
reactie gekregen dat het een van de mooiste momenten uit
hun leven was. En weet je wat? Ik geloof hen, want voor
mij was dat dikwijls ook zo...
Foto: © Nico
Indeherberge
Over de hachelijke momenten spreek ik eigenlijk niet zo
graag. Dat komt omdat mensen zoiets van ‘wauw’
hebben. En daar is niets mis mee; er zijn situaties waarvan
ik ook denk: “Amaai, toch stoer hé”.
Maar daar gaat vliegen niet over en zeker niet daar. Mijn
chief pilot zegt: “Nico, if you wanna survive
the Antarctic, you need a big yellow streak”.
Je moet bang en laf durven zijn hier. En hij heeft meer
dan gelijk. Laat me daar aan toevoegen dat Antarctica de
plek is waar helden sterven en meestal geen graf krijgen.
Er is zo weinig ruimte voor fouten en zelfs een klein ongeluk
kan dodelijk zijn omdat de kans bestaat dat het te lang
duurt voor je hulp krijgt, als ze je al vinden. Daarnaast
ben ik nooit fier geweest op stoere verhalen omdat ik altijd
probeer te denken van wat ik anders had kunnen doen om die
situatie te vermijden. Niet dat je het altijd zelf in de
hand hebt, maar je kan er wel altijd van leren.
Wat deed je in je weinige vrije tijd?
Op Rothera hebben we een heus skigebiedje waar we met sneeuwscooters
de skiërs naar boven trekken. Heel leuk en ongelooflijk
om op zo’n plek te kunnen skiën. Jammer genoeg
heb ik daar dus niet zoveel tijd voor gehad. Daarnaast is
er de ‘freetravel zone’ rond het kamp waar je
kan wandelen, scooteren of wat je maar wil. Dat is tevens
de enige plek waar het toegelaten is om in je eentje dingen
te ondernemen. Daarbuiten moet er altijd een ‘field
assistant’ mee. Echt op je eentje de boel gaan verkennen
is er dus niet bij, veel te gevaarlijk. Maar ik moet eerlijk
toegeven dat ik daar in mijn vrije tijd ook niet echt behoefte
aan had hoor. Als piloot zat ik zoveel in het veld dat ik
op mijn vrije dagen liever wat las of een dvd’tje
keek, wat ik dus spijtig genoeg maar twee dagen heb kunnen
doen...
Foto: © Nico
Indeherberge
Had je veel contact met de wetenschappers die er
werkten? En met het andere logistieke personeel?
Eigenlijk is het één grote familie daar,
iedereen kent iedereen. Als je met een groepje voor een
tijdje het veld in gaat word je alleen maar closer. Niet
dat het allemaal boezemvrienden worden of moeten zijn, maar
voor zolang het duurt zijn het wel de enige mensen om je
heen. Close contact is dan ook onvermijdelijk. Je doet zowat
alles samen, van eten, werken tot slapen. En als je ergens
op een grote ijsvlakte bent, is zelfs naar het toilet gaan
geen privéaangelegenheid meer. Je praat dan ook over
van alles en nog wat en meestal ken je elkaar wel redelijk
goed na een tijdje.
De wetenschappers die je her en der 'op het terrein'
moest afzetten en terug oppikken, wat voor onderzoek deden
zij?
De wetenschappers die via B.A.S werken zijn actief in een
breed spectrum. De onderzoeken die gedaan worden zijn zo
gevarieerd. Naast fauna en flora wordt de atmosfeer van
hoog tot laag onderzocht. Meteorologen doen waarnemingen.
Er worden boringen in het ijs gedaan om er sporen uit het
verleden in te vinden. Geologen zijn actief in de bergen.
Fossielen zijn er op sommige plaatsen in overvloed. Er wordt
onderzocht hoe snel de ijsmassa’s verschuiven. Dit
laatste gebeurt vanuit de lucht of van op de grond. Het
is echt gewoon te veel om op te noemen.
Was Rothera een aangename basis om in te leven?
Rothera is een schitterend kamp. Per kamer, die je met
twee deelt, is er een badkamer met toilet en douche. In
een tweede blok wordt er gegeten en geleefd en in nog andere
blokken wordt er gewerkt. Deze modules hebben als voordeel
dat er bij bijvoorbeeld een brand niet alles kan verwoest
worden en er dus altijd accommodatie beschikbaar blijft
in geval van nood. Er is een uitgebreide bibliotheek, een
behoorlijk aanbod aan video’s en dvd’s. Je kan
er voetballen, badmintonnen, tafeltennis spelen... Er is
zelfs een sauna.
Er wordt voor je gekookt door 3 chefs en die slagen erin
om toch wel regelmatig een feestmaal te voorschijn te toveren.
Waar ze de ingrediënten halen weet ik niet maar het
smaakt. Riet Van de Velde (de Belgische kok op Rothera –
lees een interview met
hem) was soms een verademing voor mij. Niet enkel heb ik
genoten van zijn kookkunsten, maar het was super om soms
gewoon even Vlaams te kunnen babbelen...
Waar heb je het meeste van genoten?
Naast het vliegen? Eigenlijk van alles maar toch ook van
het oprechte contact met sommigen op het thuisfront.
Foto: © Nico
Indeherberge
Was dit avontuur voor herhaling vatbaar? Heb je
al nieuwe plannen in die richting?
Eerst dacht ik van niet. Toen ik thuis kwam dacht ik: nooit
meer. Dat had eigenlijk te maken met een nogal pijnlijke
persoonlijke ervaring op het thuisfront. Maar ja, wat zegt
men: in nood leert men zijn vrienden kennen en dat is in
de liefde eigenlijk niet anders.
Nu ja, na een poosje begon ik het vliegen echter zo te
missen dat het voor mezelf al vlug vast stond dat ik terug
moest. Dus ben ik nu volop bezig met de voorbereidingen
voor het volgende seizoen. Midden augustus ben ik naar Calgary
gegaan waar de Twin Otters onderhouden worden om ze te testen.
Momenteel (september 2007, nvdr) vertoef ik voor
een maand in Toronto om mijn opleiding Dash 7 te krijgen,
want B.A.S vroeg me om tevens kapitein te worden op dat
type. En daarna ergens in oktober terug naar het zuiden.
Het zal dus heel druk worden, en daar bovenop vlieg ik tussendoor
nog wat voor VLM op de Fokker 50, dus ik weet wel wat te doen.
Veel succes!
|