Pagina 1 2
3 4 5
6 7
8 9
10
De Drake Passage
(25 januari 2008)
Toen ik einde 2001
naar Antarctica reisde, was ik gedurende de ganse oversteek
van de Drake Passage doodziek. Ik vrees dus het ergste wanneer
ik vanmorgen op de Polar Star wakker word, maar
tot mijn grote verwondering heeft mijn maag deze keer geen
rebels karakter. De zee is naar Drake-normen redelijk rustig
te noemen. Het schip slingert bij momenten serieus naar
links en rechts, maar een storm kan je het niet noemen.
We hebben wind in de rug, dus zouden we na een tocht van
zo'n 35 uur morgen namiddag de South Shetland Islands moeten
bereiken. Hiermee winnen we twintig waardevolle uren, want
bij storm kan de overtocht meer dan 55 uur duren. Momenteel
haalt ons schip, de Polar Star, zo'n 13 knopen
of ongeveer 20 kilometer per uur.
Door het erg mistige weer is de zichtbaarheid nauwelijks
honderd meter. Dus van bird- en whale watching komt er vandaag
niet veel in huis. Toch krijgen we 's avonds walvissen te
zien. Een Noordse
vinvis (Sei Whale, Balaenoptera borealis) zwemt
zelfs vlak naast ons schip. Deze walvissensoort is nogal
zeldzaam en met uitsterven bedreigd. Het is de derde grootste
die nabij Antarctica voorkomt.
Veel mist in de Drake
(foto: Jeroen François)
Maar tijdens de dag zijn er door de mist geen vogels of
walvissen te bespeuren. Dan maar een paar lezingen bijgewoond.
Simon Cook vertelt over de vogels die we bij helderder weer
hadden kunnen zien in de Drake Passage. Later geeft Danny
Edmunds nog enkele nuttige tips over digitale fotografie.
Jozef Verlinden heeft het over de landingen die we tijdens
de reis gaan doen en hun link met Adrien de Gerlache en
de expeditie van de Belgica. Verlinden is een echte
autoriteit op het gebied van de Gerlache en de geschiedenis
van Antarctica in het algemeen. Iedereen krijgt zijn nieuwste
boek cadeau. In "Ontdekking en exploratie van de Gerlache
Straat" somt hij de landingen van de Belgica-expeditie
op en vermeldt hij wat de expeditieleden over elk van deze
landingen schreven. De Gerlache gaf in totaal 87 namen aan
zijn geografische ontdekkingen. Het boek legt uit naar wie
of wat de verschillende plaatsen werden genoemd. Erg interessant
allemaal. En ook nuttig tijdens onze reis, want we gaan
enkele van de landingen overdoen.
Nu ik toch niet ziek ben, heb ik meteen ook nog eens het
schip verkend. Een vernieuwde kennismaking, want mijn
vorige reis naar Antarctica was ook met de Polar
Star. De MV Polar Star werd in 1969 in Finland
gebouwd, en hoorde oorspronkelijk tot de vloot van ijsbrekers
van de Zweedse Maritieme Administratie. In 1988 werd het
schip volledig gemoderniseerd voor gebruik als werkschip
in de Baltische Zee. In 2000 kocht Karlsen Shipping de Polar
Star en bouwde het om tot cruiseschip dat 98 passagiers
kan vervoeren. Het schip heeft een comfortabele eetruimte,
grote panoramische lounge, leeszaal, bibliotheek en bar.
Het schip is speciaal uitgerust voor poolexpedities en heeft
tal van zodiacs aan boord. Het schip kent een 'Open Bridge
Policy' aan boord, waardoor iedereen op de brug een kijkje
mag komen nemen en een praatje mag slaan met de kapitein
en de bemanning van het schip.
Reddingsboei
(foto: Jeroen François)
Nooit vaarden er zoveel Belgen samen naar Antarctica. Ik
maak al snel kennis met een aantal van hen. De sponsor van
de In the
Wake of the Belgica-expeditie van Dixie Dansercoer,
Euronav, heeft een dertigtal plaatsen op de boot gereserveerd.
Zij kijken uiteraard reikhalzend uit naar de ontmoeting
met Dixie over enkele dagen. En dit is nog meer het geval
voor Julie Brown en de kleine Robin, de vrouw en het dochtertje
van Dixie Dansercoer.
Het bier aan boord
was gratis
(foto: Jeroen François)
Interbrew sponsort onze expeditie. Asteria bracht een tapinstallatie
mee (het heeft wel zeven uur geduurd voordat deze door de
douane geraakte in Buenos Aires) en een aantal vaten Jupiler
en Leffe die we gratis mogen leegdrinken.
Volgende
pagina >>
terug
naar overzicht reisverhalen
|