Pagina 1
2 3 4
5 6
7 8
9
De training
Eens aangekomen in Hobart begaf ik me naar mijn nieuwe
woonst. Ik diende de woning met een andere persoon te delen
maar hadden aparte kamers. Alle dagen werden we dan per
bus afgehaald van ons motel en dan naar Kingston gebracht.
De eerste dag was natuurlijk een soort verwelkoming en inleiding.
Hier kreeg ik te horen dat er slechts twee personen van
mijn groep verkozen waren. Ik kon het bijna niet geloven
omdat ik van de andere kandidaten vond dat zij heel erg
bekwaam waren. De training was heel verregaand. In Antarctica
zijn we op ons zelf aangewezen en het is onmogelijk om hulp
van buitenaf te krijgen. Enkel tijdens de korte “zomer”
is bevoorrading per ijsbreker mogelijk. Vanaf februari is
het onmogelijk om ons te bereiken. Vandaar de verregaande
onderzoeken en selecties.
Het grootste gevaar op een Antarctische basis is brand.
Als onze accommodatie afbrandt, kunnen we het wel vergeten.
Daarom kregen we een ganse week diepgaande brandweertraining
met onder andere brevetten in ademhalingsapparatuur, afgesloten
ruimtes en ook brandoorzaakonderzoek en tot zelfs het behandelen
van lijken. Alle trainingen dienden bijgewoond te worden
en men diende zich te bewijzen dat men bekwaam was om alles
te kunnen uitvoeren. We werden in brandende containers gestuurd
van 400 graden, we werden getraind om vliegtuigen te blussen,
we moesten brandende lpg-tanks blussen, enz.
Brandweertraining (©
foto: Luc De Pauw)
Natuurlijk was dit slechts een onderdeel van de training.
Hier volgt een korte opsomming van de opleidingen die we
moesten bijwonen:
- Computertraining (gebruik van Outlook, Excel en Word).
- EHBO voor gevorderden, zelfs tot het geven van pijnstillers,
het amputeren van ledematen of behandeling van gebroken
nek/ruggengraat.
- Veiligheid en materiaalbehandeling.
- Het behalen van alle soorten rijbewijzen: bulldozer,
schoplader, kranen tot 60 ton, telescopische vorkliften,
skidders, kettingzagen, gespecialiseerde sneeuwvoertuigen.
- Bandenmontage en Herman Nelson (branders om grote machines
te ontdooien).
- Elektriciteitsverwekking. Wij dienen in te staan om
de elektriciteitscentrale te onderhouden en moeten ook
de revisies doen van de grote dieselmotoren en generatoren.
- Training bij Caterpillar.
- Training van Hagglunds-rupsvoertuigen.
- We dienden ook ons vaarbewijs te halen. Dit was training
gedurende een ganse week op zee.
- Training in buitenboordmotoren en kettingzagen.
- Reddings- en opsporingstraining.
- Abseilen en klimmen.
- Training in het omgaan met chemische producten en gaspakken.
- Gespecialiseerde softwaretraining voor interne dataverwerking.
- Fotografie en videotraining.
Quadtraining (©
foto: Luc De Pauw)
De dagen vlogen voorbij en mijn familie kwam een paar keer
over per vliegtuig voor het weekend. De voorlaatste week
voor ons vertrek kregen we enkele dagen vrijaf, maar de
laatste week was het heel serieus. We kregen overlevingstraining
op zee, in de lucht en in het pakijs. Ook werden er ook
verscheidene infoavonden ingericht door gespecialiseerd
personeel. De laatste avond hadden we een groot diner en
natuurlijk ook de toespraken van de directeur en het kaderpersoneel,
het hoofd van de wetenschappelijke afdeling, enz.
De ochtend van het vertrek werden we om zes uur 's morgens
per bus van ons motel afgehaald en we kregen een uitgebreid
ontbijt in het grootste en chicste hotel van Hobart. Daar
kregen we ook onderricht van de kapitein van de Aurora
Australis en bekeken we nog een aantal laatste video's
over het leven op het schip en wat te doen in geval van
nood. Dit werd gevolgd door een training in de reddingsboten.
In de namiddag waren we drie uren vrij en konden we nog
een laatste keer naar de winkels gaan. Om 4 uur dienden
we aan boord te gaan waar onze kajuit werd toegewezen en
om zes uur ’s avonds werden de trossen ingehaald.
Iedereen stond op het helidek nog enkele laatste telefoongesprekken
uit te wisselen met de familie en vrienden. Rond elf uur
’s avonds kwamen we aan de zuidelijkste tip van Tasmanië
en konden we onze gsm wel vergeten. Het schip begon hevig
te rollen en de meesten onder ons gingen dan maar naar hun
kajuit.
Volgende pagina
>>
|