Pagina 1
2 3
4 5
6 7 8
9
Mijn beroep
Ik ben tewerkgesteld als expeditietechnicus, maar ik ben
ook nog BA (ademhalingsapparatuur) in het brandweerteam,
postmeester, eerste responder in het zoek- en reddingsteam,
ik sta in voor de webpagina
van Casey, ik ben ook verantwoordelijk voor de elektriteitsvoorziening.
Ook ben ik machinebestuurder, tripleider en natuurlijk dien
ik ook mee te helpen in de keuken en op zaterdag doen we
alle soorten taken om Casey proper te houden. Dus een job
op een Antarctische basis houdt heel wat in. Laat mij het
een en het ander verduidelijken.
In mijn normale job sta ik in voor het onderhoud en herstellen
van alle rollend materieel, maar ook voor de boten, de steengroeve
en alle apparatuur voor de elektriteitsvoorziening, brandstofbevoorrading,
brandstofpompen voor de vliegtuigen, logistieke ondersteuning
voor alle soorten projecten en het organiseren van uitstappen.
Er is altijd wel wat te doen. Waar ik vooral van hou, is
de afwisseling. De ene dag kan ik bijvoorbeeld een versnellingsbak
herstellen en de volgende dag ben ik chauffeur van een Hagglunds
om de communicatiespecialisten naar een afgelegen locatie
te brengen. Soms rij ik dag en nacht om wetenschappers te
gaan oppikken of om vastgeraakte voertuigen te gaan bevrijden.
Ik werk in een mechanische afdeling, maar ben vooral aangesteld
om elektronische fouten op te lossen, diagnoses te maken
en dingen echt te herstellen. Zo heb ik onlangs een schakelwals
gemaakt voor een Honda-quad omdat we het onderdeel niet
in stock hadden.
In het brandweerteam ben ik BA. Dit betekent dat ik getraind
ben om als eerste een brandend gebouw binnen te gaan en
op zoek te gaan naar slachtoffers en tegelijk proberen de
brand te bestrijden. Ik dien een masker te dragen en krijg
lucht toegediend vanuit een persluchttank die ik op mijn
rug heb. De job houdt heel wat in en regelmatig houden we
trainingen. Ook ben ik getraind in chemische verontreiniging
en dien een gaspak te dragen wanneer er een ongeval gebeurd
is met gevaarlijke producten.
In het SAR-team (Search and rescue, opzoeken en
redding) ben ik de First Responder. Dit betekent
dat ik er als eerste op uit gestuurd wordt om de slachtoffers
te gaan opzoeken. Natuurlijk zijn we altijd met twee en
meestal trekken we erop uit met een Hagglunds, maar ook
wel met quads. We nemen altijd een medische kit mee dat
van alles bevat, ook morfinespuiten. Ook hebben we reservekleren,
dekens, warme drank en voedsel bij ons om de slachtoffers
warm te houden. Dit houdt ook in dat we soms langs touwen
moeten afdalen in gletsjerspleten. Wanneer het slachtoffer
gevonden is, stellen we ons met behulp van de radio in verbinding
met de rest van het SAR-team dat ons dan komen helpen en
ons eventueel aflost. Hierop worden we ook constant getraind.
De training bestaat uit medische training, touwklimmen,
reddingstechnieken, radiocommunicatie, enz.
IJsberg (© foto:
Luc De Pauw)
Ik ben een beëdigd postmeester en sta in voor het
verhandelen van de post voor Casey. Ik heb de officiële
Casey-stempels in mijn bezit en verkoop ook postzegels,
kaarten, omslagen aan de andere expeditieleden. Ik krijg
vele filatelieverzoeken van over gans de wereld en dien
heel wat af te stempelen. In het begin toen ik op Casey
was kreeg ik een enveloppe van Gent toegestuurd! De bestemmeling
zal wel verschoten hebben toen hij zijn brief beantwoord
kreeg in het Vlaams. Natuurlijk heb ik het enkel maar druk
wanneer het schip of de vliegtuigen langs komen. Dus in
de winter is mijn postkantoor voor acht maanden gesloten.
Dus als jullie filatelieverzoeken hebben of jullie willen
een echte stempel van Casey thuiskrijgen, stuur het dan
maar op (Maar wel genoeg frankeren he).
Ik ben ook verantwoordelijk voor het onderhoud van onze
interne websites en het netwerk in Casey. We hebben een
plaats op onze server waar alle expeditieleden hun foto's
opzetten om ze onderling te kunnen uitwissen. Na al die
tijd zijn het er verschillende duizenden foto's en het loopt
soms wel eens uit de hand.
We hebben een beurtrol in onze elektriciteitscentrale en
om de drie weken ben ik een week van dienst. Ik dien dan
minstens drie keer per dag naar de centrale te gaan voor
observaties en er zeker van te zijn dat alles goed draait.
Een belangrijke job met heel wat verantwoordelijkheid. Om
de 250 uren dienen we de diesels te onderhouden en dat betekent
dat we ten minste twee onderhoudsbeurten hebben gedurende
een week. Het voordeel van de elektriciteitscentrale is
dat het er warm is, maar er is ook heel veel lawaai. Gehoorbescherming
is een must! Ook vraagt het heel wat training en concentratie
om van de ene generator op de andere over te schakelen zonder
een elektriciteitspanne te veroorzaken.
Om de zoveel weken moeten we ook drie dagen in de keuken
werken. We noemen dat slushie. De slushie helpt de chef
in de bereiding van de maaltijden. Dat houdt in: afwassen!
Kuisen en nog meer afwassen. Het enige voordeel is dat men
als slushie de muziek kan kiezen die tijdens deze dagen
gedraaid wordt. Sommigen verkiezen drie dagen klassieke
muziek, anderen echter gaan voor drie dagen deathmetal en
hard rock. Dus variëteit genoeg. Aan onze muziekinstallatie
is een FM-radiozender gekoppeld. Op 88.8 MHz kan men dan
luisteren naar Radio Kold.
Slushie (© foto:
Luc De Pauw)
Op zaterdag hebben we de stationstaken te doen. Soms houdt
dit in om aardappelen, wortels en uien te schillen. Andere
keren moeten we de trappen kuisen, of afval verzamelen rond
de basis. Maar als deze taken gedaan zijn, hebben we de
middag vrij en kunnen we ons voorbereiden op het diner van
zaterdagavond. Dit is altijd eten bij kaarslicht en soms
worden er thema-avonden ingericht.
Volgende pagina
>>
|